Feeling overwhelmed? Tips til å snu tankegangen!

Jeg elsker å holde på men noe som virkelig engasjerer meg. Elsker å få positive tilbakemeldinger som viser at vi er inne på noe. Vi har et godt produkt, store ambisjoner, masse engasjement og sterke verdier. Bak dette kreves faktisk lovgpålagte moms og skatteregler, et ryddig regnskap, budsjett, system -og en solid målrettet plan.

Det kreves god tekst, fint design, riktig markedsføring og tid. og sist men ikke minst penger! Åh, disse pengene som alltid trengs.. til alt sammen.

Hodet mitt er så stappfult av idéer og tanker at jeg holder på å bli gal til tider! Helldigvis er dette et kjent fenomen for gründere. Hadde jeg ikke hørt det fra før ville jeg ha gitt opp for lenge siden med tro på at det bare er jeg som gjør alt feil.

Jeg hopper fra ene oppgaven til den andre og føler et stort j****a kaos og får nesten helt angst av alt jeg ikke har gjort. Det som ofte fungerer da er en real “braindump”! Enten i en punktliste eller i en tekst ala dette.

Kanskje du har lest 1000 tips slik som dette, men jeg lover men hånden på hjertet at dette ikke er tull. Dette fungerer. Det fungerer om du er gründer, student, mamma, karierrierekvinne, hva som helst egentlig. Vi alle kan føle at ting er kaotisk til tider.

 

Her er iallefall mine råd:

Braindump – Skrive ned tanker

Enten du tar frem penn og papir eller dataen, gjelder det å få ned alt. Alle tankene skal ned. Skriv rett og slett alt du kommer på. Som skrevet ovenfor kan man lage en to-do liste, eller bare skrive løst. To-do listene blir som oftest usansynelig lange men jeg har lært meg noen triks. Det som tar under 2 min gjøres med en gang. Det mellom 2-15 minutter settes prioriteringer på ut i fra hva som er viktigst først. Alt over 15 minutter legges i kalenderen. Som regel får jeg ikke kommet i mål med absolutt alt men alt føles bare så utroooolig mye lettere nå som jeg iallfall har en plan.

Om man ikke lager en to-do liste men bare vil få litt orden på generelle tanker er det kjempegodt å bare kunne skrive. Jeg begynner med fustrasjonene mine og prøver så fort som mulig å snu det til noe positivt. Med dette innlegget var jeg superfustrert ved start, og føler meg allerede nå mye bedre. Målet har vært å bare skrive uten å tenke så altfor mye.

Takknemlighet

Noe som høres helt rart ut for mange (i allefall for meg i starten) er å fokusere på ting jeg er takknemlig for. Tenke på alt jeg har fått til, både stort og smått. Takke meg selv og mennesker rundt meg for dagens innsats. Fortelle hvor mye jeg verdsetter den hjelpen, nærheten, latteres osv. Jeg må ofte lete etter de små daglige tingene som at jeg klarte å overholde et tidspunkt, den gode teen jeg drakk, all den fine inspirasjon som finnes på f.eks pintrest. Så små egentlig tåpelige ting har jeg måtte tvinge frem i dagliglivet, men tro meg det har hjulpet meg mye!
Målet er å skrive en ned 3 ting hver eneste dag som jeg er takknemlig for eller hva jeg evt. har gjort bra i dag.

Problemer vs utfordringer

Sliter man med mye “problemer” er kan det være fint å nu det om til utfordringer man kan løse. Jeg har selv bevist prøvd å byttet ut ordet problem med utfordring. Det er ikke alltid at jeg klarer det men jeg prøver virkelig.

Jeg likte en oppgave jeg fikk i forbindelse av et salgskurs som jeg må bringe videre:

Skriv opp alle “problemer” og finn minst to løsninger til hvert problem.

Min liste ser slik ut at the moment:

  • Lite kapital til nødvendige investeringer – Finne kreative løsninger/altærnativer (som f.eks embalasje), Infomere om at man er alene, om lang leveringstid, at man er i en oppstartsfase og rett og slett være ærlige istedenfor å fremstå som noe man ikke er. Gjøre mye av jobb selv. Det er faktisk utrolig hvor mye man lærer. Dessuten tror jeg suksessen vil føles bedre jo mer man har “strevet” selv. (ønsketenkning)
  • Ikke oversikt over utgifter (OBSOBS!) – Ta bilder av alle kviteringer med en gang, vurdere å kjøpe Fiken, Lage et budsjett og holde meg til det! Gjennomgang minst en gang i mnd. Se etter et lett og enkelt ferdigbusdjett eller lag et supersimpelt et selv via google regneark.
  • Ikke tydelig eller fint brand/design – Keep it simple! Bruk canva for alt det er verdt. Se konkrete tutorials på lynda, kladd på papir først. Sett av minst en dag til kun design, uten distraksjoner.

Nå som jeg skriver det opp føler jeg plutselig at det ikke er noe problem lengre. Så lenge jeg bare følger opp disse konkrete tingene så skal det nok ordne seg.

Verktøy

Finn et verktøy for å lage en infrastruktur. Bedriftmessig er Trello og Asana gode gratis programmer. Google har også gode løsninger som gjør ting lettere for både privatpersoner og bedrifter. Selv bruker jeg google drive til lagring, gmail til post@merrymane, docs til ferdigskrevne maler, budsjett osv, Grambler for automatisk instagram-publisering, tailwind for pintrest osv. Målet er egentlig å ha det meste automatisert. Ha konkrete rettningslinger og en slags oversikt over hele bedriften.

Privat er jeg avhengig av iPhone sin egen app påminnelser og har forskjellige lister delt med andre. Der er handleliste, ønskeliste, samling av ting som skal bestilles på. f.eks ikea. Evernote brukes til alt av idémuldring, lagring av viktige documenter, scanning av verdipapirer, barnas tegninger, bedriftrelaterte ting, kviteringer, faktura, forsikringsbevis.

Selv er jeg litt for glad i apper og har nok brukt mer tid på å utforske det enn nødvendig men når man først får brukt de og finner et system så er de faktisk gull verdt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading...